Sommar i P1 är under säsong Sveriges största podd och ett av Sveriges Radios flaggskepp. Trots detta gjordes tidigare inget arbete med att lyfta den digitala närvaron på sociala medier, utan man la ut annonsmaterialet även organiskt.
”Det här kan vi göra bättre” berättade jag för Bibi Rödöö, programchef på Sommar i P1. Jag hade ganska nyss börjat på Sveriges Radio och knackade på hennes dörr för att prata sociala medier.
2023 och 2024 var jag innehållsproducent och som utlovat har det blivit bättre. Mycket bättre, faktiskt. Interaktionerna har ökat med 157% (2024 vs 2022) och räckvidd per inlägg, sett till medianen, med 61%. Sett till räckvidden ökade de mest framgångsrika inläggen med 452% (2023) och 1194% (2024) jämfört med 2022.
Sveriges Radio jobbar med ljudet i fokus. Som digital redaktör har utmaningen legat i att ge liv åt allt det högkvalitativa, viktiga innehåll som redan skapas för radion även i sociala medier. Hur ger man rösterna ett ansikte, på ett plattformsanpassat, engagerande vis?
Sen jag klev in som ansvarig strateg och innehållsproducent för @sverigesradio på Instagram har räckvidden ökat med 80% sett till medianinlägget. Jag producerar video, bild och text och agerar även som strategisk och kreativ partner till marknadsförare och CD.
Nedan är exempel på innehåll framtaget för att öka kännedomen om programsegmentet P4 Extra - Gästen (som även annonserats med en CTR på 8,11%), höja P4:s status som beredskapskanal bland unga och förankra förtroendet för våra utrikeskorrespondenter.
Under Sveriges Radio och SVT:s årliga storsatsning Musikhjälpen står radion för innehållet. Det innebär att både kommunikation och programinnehåll görs av SR-medarbetare.
För sociala medier produceras innehåll inför sändningsveckan i form av stad-, tema- och programledarsläpp. Under Musikhjälpen är SoMe-gänget produktionens största team.
När jag blev indragen i Musikhjälpens projektgrupp för programledarsläppet 2023 producerade jag den video som kom att få mest interaktion och nå högst räckvidd inför starten. Under Musikhjälpen-veckan jobbade jag i SoMe-teamet och skapade innehåll som nådde över 2,5 miljoner visningar.
Nora Puh Lundberg
norapuh@gmail.com
+46 70 151 18 88